>

HIMPUNAN RENCANA BERKENAAN PROSES MAHKAMAH


 

Halaman ini menyajikan kumpulan rencana dan analisis yang merangkumi segala aspek penting yang perlu diketahui oleh orang awam berkenaan dengan proses dan prosiding saman sivil di Mahkamah.

Apa yang anda akan perolehi daripada rencana-rencana disini? Di sini, anda akan menjumpai:

Langkah demi langkah sesuatu proses Saman: Sebuah panduan terperinci yang meliputi setiap fasa dari permulaan sesuatu tindakan sivil hingga penghakiman.

Maklumat yang praktikal: Tips dan panduan bagi individu yang terlibat atau berpotensi terlibat dalam proses saman sivil.

Penjelasan Undang-Undang: Pemahaman yang jelas dan mudah tentang undang-undang dan peraturan yang berlaku dalam saman sivil.

Mengapa maklumat-maklumat Ini penting? Kumpulan rencana-rencana ini bertujuan untuk memberikan anda maklumat dan pengetahuan untuk memahami dinamika sistem keadilan sivil di Mahkamah. Dengan informasi yang tepat dan mudah, harapanya iaa akan membantu anda untuk menghadapi, memahami, dan mungkin juga kelak, untuk mengambil bahagian dalam proses keadilan. Kita semua memerlukan pemahaman yang jelas tentang sistem keadilan untuk memastikan keadilan dapat diakses dan difahami oleh semua.

Ikuti rencana kami dan perkuatkan pemahaman anda tentang saman sivil di Malaysia.

1. URUTAN PROSES SAMAN DI MAHKAMAH

2. FASA SURAT TUNTUTAN PEGUAM

3. FASA PLIDING DAN KERTAS KAUSA

4. FASA PERMOHONAN INTERLOKUTORI

5. FASA PRA BICARA

6. FASA BICARA DI MAHKAMAH

7. FASA HUJAHAN PEGUAM

8. FASA KEPUTUSAN KES

9. MERAYU KEPUTUSAN MAHKAMAH

10. JENIS-JENIS PENGHAKIMAN

11. SOAL JAWAB RINGKAS TENTANG SAMAN SIVIL BAHAGIAN 1

12. SOAL JAWAB RINGKAS TENTANG SAMAN SIVIL BAHAGIAN 2

13. CARA MELANTIK PEGUAM

14. MENCARI MAKLUMAT PEGUAM

15. MENUKAR PEGUAM

16. KOS GUAMAN DAN CAJ PERKHIDMATAN

0 Pertanyaan & Jawapan

Anda mempunyai sebarang pertanyaan? Tanya saya di sini atau whatsapp saya dengan klik butang whatsapp di skrin atau isi borang pertanyaan.